تحولات لبنان و فلسطین

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: ما همواره از مردم خواسته ایم که در مصرف بنزین صرفه جویی داشته باشند، اما خودروهای کم مصرف در اختیار آن ها قرار نمی دهیم. اید برای اصلاح روند ناترازی بنزین، به سمت اصلاح خودروهای تولید داخل و فعال در صنعت حمل و نثل با تکیه بر ایجاد سوخت دوم و تنوع سبد سوختی برویم.

خودروهای پرمصرف داخلی؛ عامل اصلی ناترازی بنزین هستند

به گزارش قدس آنلاین، شواهد نشان از روند صعودی مصرف بنزین در کشورمان دارد. اگر ده سال گذشته از مصرف روزانه 70 میلیون لیتر بنزین در کشور سخن می گفتیم و آن را بسیار بالا می پنداشتیم، حالا به راحتی از مصرف بالای 100 میلیون لیتر در روز که گاهاً به 140 میلیون لیتر می رسد، حرف می زنیم. مصرف بی رویه ی بنزین، امروز ما را به ناترازی این ماده ی استراتژیک رسانده است. به طوری که پیش بینی می شود در آینده ای نزدیک تبدیل به یکی از واردکنندگان این سوخت شویم.

کارشناسان عوامل مختلفی را در بروز ناترازی بنزین در کشور موثر می دانند. مواردی از جمله توسعه ناکافی ظرفیت پالایشگاهی کشور، رفع همه‌گیری کووید-19 و افزایش ترددها، عدم تمرکز بر افزایش ظرفیت و تنوع سبد سوخت، خودروهای بی کیفیت و پرمصرف ساخت داخل و وجود تعداد قابل توجهی خودروهای فرسوده از جمله ی این عوامل هستند.

به زعم بسیاری از کارشناسان، خودروهای پرمصرف و بی کیفیت داخلی از مهم ترین عوامل افزایش مصرف بنزین در کشور به شمار می روند. این خودروها علاوه بر اینکه مصرف بنزین را بالا می برند و بر مشکلات می افزایند، در زمینه ی ایجاد آلایندگی نیز برایمان دردسر ساز شده اند.

امکانات موردنیاز برای بهینه سازی را در اختیار مردم قرار نداده ایم

از شواهد این طور برمی آید که اگر تصمیم عاجل و صحیحی در خصوص اصلاح کیفیت خودروها اتخاذ نکنیم، در آینده ی نزدیک با مشکلات لاینحلی مواجه خواهیم شد.

نظرات رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس را در خصوص ناترازی بنزین در کشور جویا شدیم که در ادامه می خوانید.

سنگدوینی در مورد دلایل بروز ناترازی بنزین در کشور تصریح کرد: موضوعی که طی سالیان گذشته به آن دقت کافی نداشته ایم، بهینه سازی مصرف بنزین بوده است. به طور کلی، ما در کشور در زمینه ی بهینه سازی انرژی شامل برق، آب، گاز، بنزین و... غفلت کرده ایم و کارهای اساسی انجام نداده ایم.

وی در ادامه گفت: موضوع بهینه سازی را فقط در فرهنگ سازی مصرف خلاصه کرده ایم و هدف مان مردم هستند. مصرف کنندگان تا حدی می توانند در صرفه جویی نقش داشته باشند. از یک  جایی به بعد، از آن ها کاری بر نمی آید. زیرا اقلام و امکانات موردنیاز برای بهینه سازی را در اختیار مردم قرار نداده ایم.

میزان مصرف بنزین خودروهای داخلی با استاندارد جهانی فاصله دارد

این عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: مثلاً، مبحث 19 قانون مقررات ملی ساختمان در خصوص بهینه سازی مصرف انرژی است. اما امکانات لازم از جمله پنجره ی دو جداره و لوازم کم مصرف در اختیار مصرف کنندگان قرار داده نشده است. در زمینه ی بنزین نیز همین مشکل را داریم.

سنگدوینی گفت: ما همواره از مردم خواسته ایم که در مصرف بنزین صرفه جویی داشته باشند، اما خودروهای کم مصرف در اختیار آن ها قرار نمی دهیم. خودروهای ساخت داخل به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش بین 12 تا 14 لیتر مصرف بنزین دارند. در حالی که مصرف بنزین در کشورهای دیگر به ازای همین میزان پیمایش به حدود 4 الی 5 لیتر کاهش یافته است. میزان مصرف بنزین خودروهای داخلی به مراتب با استاندارد جهانی فاصله دارد. باید برای اصلاح روند ناترازی بنزین، به سمت اصلاح خودروهای تولید داخل و فعال در صنعت حمل و نثل با تکیه بر ایجاد سوخت دوم و تنوع سبد سوختی برویم

وی ادامه داد: تنوع سبد سوختی کشور نیز می تواند راهکار مناسبی برای حل و فصل مشکل ناترازی بنزین باشد. به طور مثال، اگر طی سال های گذشته استفاده از سی ان جی را در دستور کار قرار نداده بودیم، الان با شرایط بدتری در حوزه ی بنزین مواجه بودیم. در حال حاضر، بخشی از نیاز سوختی کشور از طریق سی ان جی برطرف می شود.

در قانون برنامه هفتم توسعه در حال کار بر روی موضوع ناترازی هستیم

این عضو کمیسیون انرژی خاطرنشان کرد: ما در مجلس در قانون برنامه هفتم توسعه در حال کار بر روی موضوع ناترازی هستیم و اعتقاد داریم که بهترین راهکار پیش روی دولت، بهینه سازی مصرف سوخت در کشور است. باید مباحثی مانند اصلاح کیفیت خودروها به طوری که میزان مصرف آن ها به استانداردهای جهانی نزدیک شود، در دستور کار قرار بگیرد.

سنگدوینی گفت: در حال حاضر، روزانه 115 میلیون لیتر بنزین تولید می کنیم و کاملاً در داخل مصرف می شود. در تعطیلات آخر هفته و زمانیکه مردم برای مسافرت برنامه ریزی می کنند، روزانه 135 تا 140 میلیون لیتر مصرف بنزین داریم. بنابراین، در حال استفاده از ذخایر استراتژیک هستیم. مصرف کننده ی بنزین در نهایت خودروها هستند و به همین دلیل بهینه کردن مصرف سوخت خودروها از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی در ادامه گفت: در زمینه ی حمل و نقل عمومی نیز آن طور که شایسته بوده است، سرمایه گذاری نکرده ایم. تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی به گونه ای که مردم انگیزه ای برای استفاده از وسایل نقلیه ی عمومی داشته باشند، کمک بزرگی به حل مشکل ناترازی بنزین در کشور خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.